onsdag, april 23, 2008

Arbetare.

I morse var jag nere på Adeccos kontor och skrev på lite papper. Nu är jag inte alltså inte en fri man längre, utan en slav igen. Det känns väl ändå okej, trots att jag stortrivs med att inte arbeta.
På det företaget jag kommer arbeta till att börja med, kommer jag tjäna 107,78 kr/h vilket känns okej. På röda dagar och när/om jag har jour (dvs, att jag inte har ett inbokat uppdrag den dagen, utan är hemma och är redo att åka iväg på uppdrag om det behövs) utan att behöva jobba, kommer jag tjäna 93,28 kr/h (dvs 746,24 kr på en dag). Jag hoppas att jag får många jourdagar, och att jag inte blir inringd på dem! :D

Mina arbetstider kommer vara kl 08.00 - 16.30 varje dag. Något som är positivt för mig, är att eftersom de reparerar Älvsborgsbron i Göteborg har min pappa börjat åka tåg till jobbet nästan varje dag eftersom trafiken i stan är helt hopplös. Detta gör att jag kommer kunna låna bilen väldigt ofta, för att ta mig till jobbet. Med bil tar det ca. 20 minuter att köra till jobbet. Med cykel+buss kommer det ta drygt en timma. Jag sparar alltså ca. (2 x 40 min =) 80 min varje dag på det. Mycket bra! Annars hoppas jag på att det finns någon som jobbar där som bor hyffsat nära mig, som har bil, så att vi kan börja bilpoola. Det sparar både tid och pengar. Vi får se hur det blir.

Idag har jag också varit hos min farmor och hjälpt henne klippa sin gräsmatta. Det kändes bra att ställa upp lite. Efter jag hade klippt gräsmattan fikade vi lite, och satt och pratade en stund. Det var väldigt trevligt faktiskt.

Jag tänkte bara ge en liten snabb uppdatering om mitt pokerspel. Det har gått betydligt bättre på sista tiden, fram till igår. Min bankrulle var uppe på ca €1620 ett tag, men igår tappade jag hela €300 vilket var riktigt tråkigt. Jag spelade bra och solid poker (förutom kanske i en eller två potter, som kostade mig lite), men jag kunde bara inte vinna igår. Jag förlorade flera lägen där jag var typ 95% favorit att vinna handen, flera 80/20- och 70/30-lägen. Sådant är väldigt tråkigt, men man ska inte vara för resultatfixerad. Hamnar man all-in som favorit, ska man vara nöjd, oavsett om man vinner eller förlorar handen.
Iaf, min bankrulle ligger nu på €1320. Mitt mål är att få upp rullen till €1750 innan månadsskiftet, fast det kan bli ganska svårt, med tanke på att jag kommer ha så lite tid till att spela nu när jag ska börja jobba. Jag kommer dock hålla er uppdaterade om läget.

Nu tänkte jag gå ut och lägga mig i solen en stund, och läsa en bok. Jag har läst ut "Rich Dad, Poor Dad" och "The Richest Man in Babylon" förresten. Jag tänker skriva ett par rader om böckerna inom en snar framtid, om jag inte glömmer bort det :p. Frågan är bara vad jag ska läsa för bok nu. Jag får se vad jag hittar!

Soldags! Väl mött!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mikael, jag föreslår att du läser två böcker.

"How to win friends and influence people" av Andrew Carnegie.

"How to think and grow rich" av Napoleon Hill.

Dessa två är två av de första "self improvement"-böckerna som gjorts. Det som gör dem fantastiska är att på den tiden fanns det inget som hette "self help"-industri - de är grundade mer på empiriska observationer och forskning under flera decennier.

Rekommenderas!